Selecteer een pagina

 Altijd laagste prijsgarantie
  Veilig kopen: Lid NPMB

7-dagen-open-bl Showroom 7 dagen p/w open
gratis-bl Snelle (gratis*) levering

Kies uit alle piano's

Assortiment Piano's

Vertrouwd piano's kopen

  • Laagste prijsgarantie
  • Lid van NPMB
  • Erkend SBB leerbedrijf
  • Yamaha Premium Dealer
  • Blüthner Importeur Benelux
  • Inruil is mogelijk
  • Tot 10 jaar garantie aan huis
  • Zeer groot assortiment
  • Degelijk en uitgebreid advies
  • Internationale service
  • Maatwerk oplossingen
  • 7 dagen per week open
  • Keurmerken

    logo-npmblog0-webshopkeurmerk

    Betaalmethoden

    Pianometropool-betalen

    Het grootste aanbod gebruikte en nieuwe piano’s

    Weinig instrumenten weten zo te bekoren als de piano. Of je nu van klassieke of moderne muziek houdt, piano’s zijn niet meer weg te denken. Naast de traditionele Duitse en Amerikaanse merken, timmeren ook Japanse en overige Aziatische bedrijven steeds meer aan de weg. De Yamaha piano’s -zowel in de akoestische als in de digitale variant- zijn erg populair. Al was het maar vanwege de hoge kwaliteit voor een interessante prijs.

    Pianometropool BV  is sinds jaar en dag uw leverancier van de beste pianomerken. Wij hebben een grote showroom waar u een ruim assortiment gebruikte en nieuwe piano’s kunt bezichtigen en uitproberen. Wij leveren akoestische en digitale piano’s. Maar ook silent en zelfspelende piano’s

    Op onze website vindt het actuele aanbod gebruikte en nieuwe piano’s in onze showroom.

    De geschiedenis van de piano

    De geboorte van de eigenlijke piano vond plaats in Italië, aan het begin van de 18e eeuw. De Florentijnse instrumentenmaker Bartolomea Cristofori vond het hamermechaniek uit en noemde zijn nieuwe instrument Gravicembalo col Piano e Forte, wat ‘klavecimbel met zacht en hard’ betekent. Al snel werd deze naam ingekort en was de piano een feit. Opvallend genoeg had Italië in eerste instantie weinig belangstelling voor de piano. Pas rond 1780 veranderde dit.

    Engelse en Weense piano mechanieken

    In Duitsland, Oostenrijk en Engeland was er echter al direct veel belangstelling voor de piano en werd het instrument doorontwikkeld. In Engeland werd het stoss-mechaniek uitgevonden, waarbij de hamer op een aparte hamerlijst is gemonteerd. In de Duitstalige landen ontstond het zogenaamde ‘prell-mechaniek’, dat ook wel Duits- of Weens mechaniek wordt genoemd. Omdat de hamer hier op het einde van de toets is gemonteerd, speelt dit mechaniek veel lichter dan het Engelse.

    De keuze voor één van beide mechanieken was erg persoonlijk, maar is vaak wel terug te horen in de composities. Zo hield Beethoven van het zwaardere en tragere Engelse mechaniek met zijn volle klank, terwijl Mozart de voorkeur gaf aan het lichtvoetige Weense mechaniek. Maar nadat Erard in 1823 het repetitiemechaniek had uitgevonden, werd dit al snel de standaard voor alle piano’s.

    De vondst van Steinway en andere piano ontwikkelingen

    Omdat het aantal snaren in de piano steeds verder toenam, werden de grenzen van van het houten frame bereikt. Een zeer belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van de piano was het gietijzeren frame, dat is ontwikkeld door de Amerikaanse piano bouwer Steinway & Sons. DIt kon veel meer spanning verdragen en wordt tot op de dag van vandaag toegepast.

    Een andere verbetering van betekenis was het kruislings plaatsen van de snaren. Omdat de aanhechting van de snaren op het klankbord hierbij optimaal is, hebben kruissnarige piano’s een vollere klank. Ook zijn de bassnaren langer, wat de klank weer ten goede komt.

    Verder werd het onderdempermechaniek uitgevonden, opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van de piano. Niet alleen dempt deze variant veel beter dan het bovendempermechaniek, het repeteert ook sneller, waardoor de piano een nog dynamischer karakter kreeg.

    Yamaha piano: akoestisch en digitaal

    In de loop der eeuwen werd de piano verder ontwikkeld en verfijnd tot het instrument in de loop van de vorige eeuw zijn huidige vorm had gekregen. Een nieuwe ontwikkeling was de elektrische piano, die de (pop)podia in de jaren ’60 en ’70 veroverde.

    Deze elektrische piano werd weer opgevolgd door de digitale piano, waarbij voor de klank meestal wordt gewerkt met samples van dure piano’s en vleugels van de beste merken. De digitale piano maakt het mogelijk om de klank van een concertvleugel uit een portable instrument te kunnen toveren. De digitale Yamaha piano is wellicht de beroemdste, maar ook Roland en Galanti (Physis) fabriceren digitale piano’s.